PERSBERICHT: Grote belangstelling Nacht van de Vluchteling, organisatie verdubbelt aantal startplekken

19-04-2022 | 10:00

Het aantal mensen dat dit jaar de Nacht van de Vluchteling wil lopen is groot. Twee maanden voordat de inmiddels 13e editie van de sponsorloop voor mensen op de vlucht plaatsvindt, zijn er al 2.800 inschrijvingen. Vanwege de overweldigende belangstelling verdubbelt Stichting Vluchteling het aantal startplekken zodat 5.000 mensen kunnen meelopen.

‘Noodhulp voor vluchtelingen meer dan ooit nodig’

Tineke Ceelen, directeur van Stichting Vluchteling ziet een verband met de oorlog in Oekraïne en de groeiende aandacht voor mensen op de vlucht: “Op stations in heel Nederland zien we dagelijks vrouwen, kinderen en mannen uit Oekraïne aankomen. De betrokkenheid bij de oorlog in Oekraïne is groot. Ook is wereldwijd een toename te zien van ernstige humanitaire crises. Het aantal mensen dat noodhulp nodig heeft, is nog nooit zo hoog geweest. Door conflicten en klimaatverandering kwamen, naast de mensen die slachtoffer werden van de crisis in Oekraïne, vluchtelingen in onder meer Syrie, Jemen, Zuid-Soedan en Afghanistan in de knel. De Nacht van de Vluchteling is een manier om geld op te halen voor deze mensen, maar het heeft ook een sterke signaalfunctie: laten we deze mensen niet vergeten, maar hen helpen”.

Routes van 40 en 20 kilometer

De Nacht van de Vluchteling vindt plaats in het weekend van 18 en 19 juni. Deelnemen aan de 40 km lange voettocht door de nacht kan in een van de zes steden; Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Nijmegen, Den Haag en Tilburg. Daarnaast wordt er dit jaar ook een avondloop van 20 km georganiseerd. Hiervoor vertrekken op 18 juni om 19:00 uur ten minste 1.400 deelnemers in de steden Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen en Utrecht. Belangstellenden kunnen zich nog tot 11 juni inschrijven via www.nachtvandevluchteling.nl

Made with by Kentaa