Persbericht: Jubileum-editie Nacht van de Vluchteling maakt vliegende start

13-02-2024 | 11:00

Den Haag – In het weekend van 15 en 16 juni 2024 vindt de vijftiende editie van de Nacht van de Vluchteling plaats: het wandelevenement waarbij deelnemers zich solidair tonen met de ruim honderd miljoen mensen die op de vlucht zijn. Samen halen ze geld op zodat Stichting Vluchteling noodhulp kan blijven bieden in crises wereldwijd. Sinds de start van de inschrijvingen op 1 januari hebben al meer dan duizend deelnemers zich aangemeld. Nog nooit was er zo vroeg zo veel belangstelling voor het evenement.

Wandelaars kunnen kiezen voor een avondroute van 10 of 20 kilometer die start en finisht op dezelfde locatie, of een klassieke 40 kilometer nachtroute die eindigt in een andere stad.

• De 10/20 kilometer route in Rotterdam (De Laurenskerk) en de 40 kilometer route naar Den Haag (Amare
  • De 10/20 kilometer route in Amersfoort (De Flint) en de 40 kilometer route naar Utrecht (Bibliotheek Neude)
  • De 10/20 kilometer route in Haarlem (De Koepel) en de 40 kilometer route naar Amsterdam (Westergasterras)
  • De 10/20 kilometer route in Nijmegen (Vasim) en de 40 kilometer route naar Arnhem (Stadsvilla Sonsbeek)
  • De 10/20 kilometer route in Tilburg (Poppodium 013) en de 40 kilometer route naar Den Bosch (Het Noordbrabants Museum)

Over de Nacht van de Vluchteling

Met dit evenement wil Stichting Vluchteling mensen de mogelijkheid geven om steun te betuigen aan vluchtelingen en op een toegankelijke manier aandacht te vragen voor humanitaire crises. Naast de fysieke uitdaging geeft het lopen in de stilte en donkerte van de nacht de mogelijkheid om stil te staan bij mensen die op de vlucht zijn.

De eerste editie vond plaats in 2010, toen een paar honderd deelnemers een nachtelijke tocht van 40 kilometer liepen, van Rotterdam naar Den Haag. Door toenemende belangstelling en relevantie, groeide de Nacht van de Vluchteling de afgelopen veertien jaar uit tot een jaarlijks terugkerend evenement met landelijke allure.

Naast vriendengroepen en individuele lopers doen ook scholen en bedrijven mee. Onder de wandelaars zijn ook mensen met een vluchtverhaal. Tijdens het wandelen ontstaan dan ook vaak mooie ontmoetingen en gesprekken.

Over Stichting Vluchteling

Als noodhulporganisatie biedt Stichting Vluchteling, samen met tientallen lokale partners, levensreddende hulp aan vluchtelingen en ontheemden in 's werelds ernstigste humanitaire crises. In 2023 organiseerden we de veertiende editie van de Nacht van de Vluchteling, waarbij 5.500 deelnemers een bedrag van 1,3 miljoen euro bijeenbrachten voor hulpprojecten in onder andere Syrië en Turkije, Ethiopië, Burkina Faso en Myanmar.

Perskit

Made with by Kentaa